Dlaczego rozgrzewka jest ważna przed bieganiem?

Rozgrzewka stanowi często pomijany element podczas treningów biegowych, szczególnie przez osoby początkujące. Nie należy jednak jej lekceważyć, ponieważ narażamy się w ten sposób na wiele niebezpieczeństw.

Po co mi rozgrzewka?

Wiele osób sądzi, że prawidłowo wykonywana rozgrzewka, na którą należy poświęcić przynajmniej kilkanaście minut czasu treningu, stanowi wyłączną domenę zawodników profesjonalnych bądź amatorów trenujących sporty siłowe. Tymczasem prawda wygląda zupełnie inaczej i przygotowanie do wysiłku ma takie samo znaczenie u biegaczy co u ciężarowców. Ponadto wbrew pozorom organizm początkującego sportowca powinien zostać tak samo rozgrzany przed bieganiem, jak u zawodowca.

Starannie przeprowadzona rozgrzewka minimalizuje ryzyko kontuzji podczas biegu, a także ułatwia zachowanie jego prawidłowej techniki, co w efekcie prowadzi do wymiernych rezultatów naszych treningów.

Przygotowanie organizmu do wysiłku

Organizm poddany intensywnemu wysiłku pracuje zupełnie inaczej niż zwykle. Musi bowiem dostarczyć wszystkim mięśniom zwiększoną ilość tlenu. Rozgrzewka przygotowuje układ krwionośny do wykonania tego zadania, polepszając krążenie krwi, a także zwiększając metabolizm. Dzięki temu mięśnie są w stanie bezproblemowo znosić duże obciążenia.

Ochrona przed kontuzjami

Z czysto praktycznego punktu widzenia, ochrona przed kontuzjami stanowi najważniejszą zaletę rozgrzewki przed bieganiem. Nikt bowiem nie lubi znajdować się w sytuacji, gdy doznany przez brak przygotowania do wysiłku uraz wykluczy go z treningów na długie miesiące. Warto o tym pamiętać i nie skracać rozgrzewki bez potrzeby – podobnie jak nie należy pomijać niektórych jej elementów. Istnieje mnóstwo rodzajów kontuzji, jakich możemy doznać w wyniku intensywnego treningu biegowego niepoprzedzonego skrupulatnym przygotowaniem wszystkich istotnych partii mięśni.

Po treningowe ochłodzenie organizmu

Dla niektórych osób pojecie Cool Down znane jest tylko z funkcji oprogramowania na profesjonalnych bieżniach. Jakie jest jego zastosowanie? Dlaczego Cool Down odgrywa tak ważną rolę w naszym organizmie? Dzieje się tak za sprawą ciągłego wysiłku. Zazwyczaj gdy kończymy bieganie na bieżni jesteśmy już zmęczeni. Funkcja ta spowalnia nasze tempo (szybkość z jaką poruszaliśmy się po bieżni) dzięki czemu nadal wykonujemy wysiłek ale jest on dla nas dużo mniej męczący. Pozwala to na „uczenie” organizmu i przyzwyczajanie go do wysiłku.

Gwarancja dobrze przeprowadzonego treningu

W bieganiu dużą rolę odgrywa zastosowanie właściwej techniki – szczególnie w zakresie pracy stóp. Tymczasem brak odpowiedniej rozgrzewki może powodować mniej lub bardziej świadomą skłonność do zaniedbywania tego elementu, w rezultacie prowadząc do niezadowalających efektów treningów.

Comments are closed, but you can leave a trackback: Trackback URL.